2011.gada 26.oktobrī ir stājušies spēkā grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā. Bez vairākām redakcionālām izmaiņām ir arī diezgan būtiski grozījumi, kas attieksies uz lielāko daļu transportlīdzekļu īpašnieku. Rodas arī vairāki jautājumi par likuma normu izpildi un pielietojumu dzīvē, bet nu, par visu pēc kārtas.
Turpmāk apdrošināšana jāveic visiem
sauszemes mehāniskajiem transportlīdzekļim, piekabēm (puspiekabēm) kā arī mopēdiem, kas ir reģistrējami un piedalās ceļu satiksmē.
Standartlīgumus tagad varēs slēgt arī attiecībā uz
lietotu automobiļu tirdzniecības vietās (plačos) pārdošanai pieņemtiem Latvijā
agrāk nereģistrētiem transportlīdzekļiem, ja attiecīgajam komersantam būs tirdzniecības numura zīme.
OCTA līgums zaudēs spēku
ne tikai transportlīdzekli pārreģistrējot, bet arī gadījumos, kad faktiski
mainījušās īpašumtiesības uz to (dāvinājums, pirkums, maiņa
u.tml.).
Tiek precīzi noteikti paziņošanas termiņi par iestājušos CSNg. Ceļu
satiksmes negadījumā iesaistītajām personām pienākums sniegt informāciju par ceļu satiksmes negadījuma
apstākļiem apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam piecu dienu laikā pēc tā pieprasījuma
saņemšanas. Ceļu
satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums
paziņot apdrošinātājam par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos 10 dienu laikā
no ceļu satiksmes negadījuma dienas.
Reāli šīs izmaiņas nosaka, ka, gadījumā ja tiek sastādīts Saskaņotais paziņojums (SP) par CSNg, SP ir iesniedzams savam apdrošinātājam 10 dienu laikā kopš CSNg, pretējā gadījumā pret CSNg izraisītāju var tikt piestādīts regress.
Grozījumi arī paredz apdrošinātāja
tiesības vērst regresa prasību pret transportlīdzekļa īpašnieku vai līzinga
ņēmēju, ja transportlīdzeklis ir bijis aprīkots ar riepām, kas neatbilst
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām (no 1.decembra līdz 1.martam jābrauc
ar ziemas riepām) un šis pārkāpums bijis cēloniskā sakarā ar CSNg rašanos.
Vislielākie jautājumi rodas sakarā ar Tiešo Zaudējumu Regulēšanas (TZR) sistēmu. Šī sistēma paredz, ka CSNg cietusī persona var vērsties pie sava apdrošinātāja ar atlīdzības pieteikumu par transportlīdzekļa bojājumiem, gadījumā, ja šis apdrošinātājs ir pievienojies TZR sistēmai. Šī pievienošanās ir brīvprātīga, respektīvi, vēl nav zināms, cik daudzas no Latvijas apdrošināšanas kompānijām pievienosies šai sistēmai. Pilnīgi iespējams, ka sistēmai pievienosies ne vairāk par trim lielākajām kompānijām un parējās vēros no malas kā šī sistēma strādā un vai vispār ir vērts mesties iekšā šajā katlā. Par kompānijas dalību TZR sistēmā būs jāpaziņo pie līguma slēgšanas. Par izstāšanos no šīs sistēmas kompānijai būs jāpaziņo pusgadu iepriekš, respektīvi, ja klients iegādājas polisi uz gadu un pie līguma slēgšanas tiek informēts par kompānijas dalību TZR, pēc pusgada šī informācija var būt nepatiesa. Vēl ir virkne jautājumu par kompāniju savstarpēji noslēgto līgumu un izņēmumiem, kādos gadījumos klients tomēr nevarēs vērsties pie sava apdrošinātāja.
Izvērtējot iespējamo TZR sistēmu, šī ideja tomēr šķiet sasteigta un neizstrādāta. Iespējamais datums ar kuru TZR sistēma varētu sākt darboties ir 2012.gada 01.jūlijs, nevis kā izskanējusī informācija par sistēmas darbību līdz ar likuma grozījumu stāšanos spēkā, cerams, ka līdz tam laikam neskaitāmie jautājumi tiks atrisināti un klienti neapjuks šajās apdrošinātāju stratēģiskajās spēlēs par klienta labvēlību.
Rezumējot: drošini arī atbildību par savu mopēdu un traktoru, laicīgi paziņo par notikušo CSNg, ja sastādi Saskaņoto paziņojumu, iesniedz to savam apdrošinātājam ne vāl kā desmit dienu laikā, brauc ar sezonai atbilstošām riepām un kā ierasts, ja esi cietis CSNg, ar atlīdzības pieteikumu vērsies pie CSNg izraisījušā t/l īpašnieka apdrošinātāja.