Par šo tēmu jau aizdomājos kādu laiciņu atpakaļ, kad vienā vakarā es pīpēju ūdenspīpi un dzēru Absentu ar Tarhūnu. Man patīk kombinācija, taču labāk nemēģināt. Pa TV rādījā mūsējo raidījumu (tv motors, ja nemaldos), bet kompī es skatījos jaunāko Top Gear sēriju. Pie kosmiskas sakritības abos raidījumos testēja vienu un to pašu auto - Nissan Z sēriju. Un kā jau nojaušat, atšķirība bija vēl kosmiskāka nekā sakritība. Tai laikā, kad letiņu bālēliņi to vien darīja kā veikala tukšajā stāvvietā ieskrējās un sameta mašīnu pa 180 grādiem, katru reizi atverot mašīnas durvis un klusā čīkstošā balstiņā teicās, ka mašīnai ir daudz jaudas, Top Gear super prezentētājs auto izķidāja no visām pusēm ar neizsīkstošo skepsi, cinismu un harizmātisko humora devu.
Izrādījās, ka jaudas nemaz nav tik daudz, vietas ir vēl mazāk un salona apdare ir no vēl lētākiem materiāliem nekā sieviešu kosmētikas krātuvīte. Viss grab, gaudo vējš, nav kur ielikt golfa somu un arī lāgā nevelk. Jūtiet atšķirību?
Bet runa nav tik daudz par pašu mašīnu, bet gan par pasniegšanas stilu. Es saprotu, ka mūsu tirgus nav tik liels kā Lielbritānijā, kur veiksmīgi sadzīvo divi autoraidījumu flagmaņi - jau pieminētais Top Gear un arī Fifth Gear. Taču pie mums mašīnas pērk daudz, neskatoties uz zemajām algām un lielo inflāciju. Es pat teiktu, ka ļoti daudz. Un tieši jaunas automašīnas lietoto vietā. Un paredzams, ka šī tendence tik ātri nemainīsies, pirks nedaudz mazāk, bet tikai nedaudz.
Tad nu seko jautājums - kāpēc mums nav kārtīgu un pamatīgu auto raidījumu? Kāpēc tas, kas ir līdzinās Vācijas žurnālam par keramisko bremžu specifiku un attīstību? Kāpēc viss ir tik sauss un bez jebkādām emocijām un humora? Mums taču netrūkst skatītāju un pircēju, pat stulbākos šovus skatās ar siekalainām acīm tūkstošiem skatītāju. Kur ir problēma? Trūkst prezentētāju un auto speciālistu?
Interesantākie auto testi ko esmu lasījis bija http://www.kakao.lv/. Cilvēks strādā un kakao projekts ir viņa hobijs, cilvēks sarunā auto, bildē, brauc un raksta. Un viņam sanāk labāk nekā mūsējiem so called "auto speciālistiem". Varbūt viņi arī ir auto speciālisti un viņi mācētu izjaukt un salikt auto dzinēju vienā naktī, taču viņi no tā nemāk uztaisīt šovu. Nevienu jau neinteresē sausā statistika un skaitļi, interesē tās sajūtas ko izraisa auto un interesē smalka un gaumīga pasniegšana. Es zinu cilvēkus, kuri skatās Top Gear, kaut arī viņiem nepatīk auto. Tikai tāpēc, ka tur notiek šovs un ir jautri.

Internetā tagad ir sastopams arī auto testu interneta žurnāls - Whatcar.lv Ko viņi paši raksta par sevi? "Whatcar.lv saturu veido pieredzējuši Latvijas auto eksperti un žurnālisti – Jānis Kulmanis, Kārlis Auza un Ivo Goldmanis. Ekspertu vērtejumi whatcar.lv ir saskaņoti ar Latvijas auto tirgus piedāvājumu un specifiku". To varētu tulkot kā: Mēs nedaram neko, mēs zogam Lielbritānijas auto testētāju darbu un pieskaņojam to Latvijas vajadzībām. Āaaaa. Stulbi! Un kas par bildi? Neizskatās, ka viņiem tur ietu bezgala jautri.

Varbūt ir vērts padomāt un parunāties par kārtīgu Latvijas auto testu raidījumu? Tikai ar ko runāt?